Här röjs minsann ingen snö!

Jag bor på det så kallade småländska höglandet. Detta område omfattar kommunerna Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö och Vetlanda. Vi som bor i dessa kommuner bor således lite högre upp (ca 250 meter över havet) än övriga smålänningar. Detta tar sig främst uttryck genom att vädret här kan skilja sig markant från vädret i grannkommunerna, bara några mil härifrån. Under höst och vinter innebär detta oftast lägre temperaturer och rikligare nederbörd. Som i dag, när det har snöat. I Jönköping finns ingen snö - här finns massor. Vilket osökt för mig till inläggets rubrik:

Man skulle kunna tro att de som basar över snöröjningen i vår stad vid det här laget VET att det ALLTID snöar HÄR när TV-meteorologerna säger att "det kan komma snö i de inre delarna av Småland". Nej då. Det började snöa kraftigt redan i går kväll och jag förväntade mig att vakna av ljudet från plogbilarna senast vid 5-snåret. Icke. Det var bara att pulsa i väg till busstorget. Jag bor i centrum och inga gator eller trottoarer var röjda vid 7-tiden. När jag kliver av bussen i utkanten av staden, måste jag traska en bit på en gång-/cykelbana - denna var inte röjd (och det hade jag inte räknat med). Vad jag däremot hade förväntat mig var att samma bana skulle vara röjd när jag väl skulle gå FRÅN jobbet till bussen. Hahahahahaha! Det var bara att plaska mot bussen i snön/blasket som låg. Väl nere i centrum kunde jag konstatera att "min" oröjda gata nu bestod av snö- och slasksträngar. Vad innebär då detta? Jo, i natt/morgon kommer vi få 5 minusgrader som fryser alla oröjda gators moddsträngar till is = trafikproblem i kubik. Som fotgängare lär man bryta armar och ben om man sticker näsan utanför dörren. Akutmottagningen i grannstaden (min stad har ingen!) tackar nog högre makter för att det är helgdag i morgon = stängda butiker = mindre folk i rörelse.

Ovanstående visa upprepar sig VARENDA JÄVLA VINTER i vår IQ-befriade stad! Varför bor jag här?!?


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0